امكان سنجي فني و اقتصادي استفاده از سيستم توليد توان پيل سوختي به عنوان منبع توليد توان در قطارهاي بين شهري
چكيده
حمل و نقل مسافر با استفاده از وسايل نقليه ريلي اعم از واگنهاي خود كشنده و واگنهاي كشيده شونده، با توجه به نوع سرويس و لزوم تامين آسايش مسافران و نيز تامين غذاي گرم و روشنايي و سيستمهاي صوتي و تصويري مستلزم مصرف توان، غير از توان كششي خواهد بود. تاكنون روشهاي مختلفي جهت تامين اين انرژي معرفي و عرضه شده است كه هر يك مزايا و معايب خاص خود را دارند. برخي از عمده ترين روشهاي تامين توان مصرفي واگنها عبارتند از:
استفاده از ژنراتور سر محور واگن: در اين روش از محور چرخ واگن جهت به حركت در آوردن يك ژنراتور كوچك براي تامين انرژي الكتريكي استفاده ميشود. اگرچه مزيت اين روش عدم وابستگي به منبع تامين توان خارجي و استقلال هر واگن است اما بعلت تعدد تعداد ژنراتورها و مستعد بودن آنها به خرابي، نگهداري اين سيستم بسيار دشوار است. ضمن اينكه راندمان اين روش بسيار پايين و تقريبا غيراقتصادي است. امروزه اين روش جز در شرايط خاص كه مصرف واگنها صرفا به روشنايي محدود باشد كنار گذاشته شده است.
تامين انرژي از يك منبع مستقل: در اين حالت منبع مستقلي به صورت يك واحد مولد بخار يا ديزل ژنراتور جهت تامين انرژي مصرفي واگنها به كار ميرود كه ميتواند به صورت مولد بخار برروي لوكوموتيو و يا ديزل ژنراتور بر روي لوكوموتيو باشد. نقطه ضعف عمده اين روشها نياز به ذخيره آب و عدم قابليت اطمينان بالاي آنها است.
استفاده از توان توليد شده توسط موتور لوكوموتيو: در اين روش، از طريق يك ژنراتور جداگانه، از موتور ديزلي توان گرفته و تغذيه ي آن که توسط اينورتر به انرژي الكتريكي تبديل ميشود از طريق ژنراتور اصلي لوكوموتيو صورت مي گيرد. از آنجاييكه لازم است فركانس برق تحويلي به واگنها حدود ۵۰ يا ۶۰ هرتز باشد لذا لازم است همواره دور موتور ديزلي در هنگام تغذيه واگنها در حد نهايي خود باشد. بالا بودن دور موتور موجب آلودگي شديد در ايستگاهها و نيز راندمان پايين موتور در هنگام توليد توان كم ميباشد. اين مشكل در سيستم اينورتر تا حد زيادي حل شده است. در اين سيستم قسمتي از خروجي ژنراتور اصلي پس از يكسو شدن توسط يك اينورتر از لحاظ ولتاژ و فركانس به برق مورد مصرف واگنها تبديل ميشود. مزيت بزرگ اين روش عدم نياز به بالا بردن دور و ثابت نگه داشتن آن جهت حفظ فركانس برق تحويلي است.
علاوه بر روشهاي مرسوم امروزه روشهاي نويني جهت تامين توان مصرفي واگنها مورد استفاده قرار ميگيرند كه عمدتا مبتني بر انرژيهاي تجديد پذير ميباشند. استفاده از اين روشها اغلب ملاحظات زيست محيطي و كاهش آلودگي هوا را نيز در بر دارد. يكي از تجهيزاتي كه امروزه براي تامين توان مورد نياز، بسيار مورد توجه قرار گرفتهاند و پيش بيني ميشود جايگاه ويژهاي در آيندهي انرژي جهان بازي كنند، پيلهاي سوختي ميباشند. پيلهاي سوختي با راندمان بالا (بيش از ۵۰%) و آلودگي در حد صفر گزينه بسيار مطلوبي براي تامين انرژي هستند. از ديگر مزاياي استفاد از پيلهاي سوختي ميتوان به مدولار بودن آنها و آلودگي صوتي بسيار كم نيز اشاره نمود.
امروزه سيستمهاي توليد توان كمكي ([۱]APU) بسياري بر مبناي پيلهاي سوختي با ظرفيتهاي مختلف جهت استفاده براي تامين توان در كاميونهاي بين شهري، اتوبوسها، قطارها، هواپيماها و كشتيها توسعه داده شده است. به نظر ميرسد در كنار ساير روشهاي تامين توان مورد نيازِ واگنهاي قطار، بتوان از پيل سوختي نيز براي تامين انرژي مورد نياز واگنهاي قطار بهره جست.
واژههاي كليدي: سيستم توليد توان پيل سوختي (fuel cell power generation system)، منبع توليد توان (power generation source)، قطارهاي بين شهري (intercity trains)
[۱] Auxiliary Power Unit
دانلود و خرید پایان نامه
عنوان: امكان سنجي فني و اقتصادي استفاده از سيستم توليد توان پيل سوختي به عنوان منبع توليد توان در قطارهاي بين شهري
تعداد صفحات: ۷۷صفحه
فرمت فایل: pdf حجم: ۲٫۵ مگا بایت قیمت: ۱۵ هزار تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
|
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
فهرست مطالب
فصل ۲: مطالعه جامع پيلهاي سوختي.. ۷
۲-۱-۲- پيل سوختي الکتروليت پليمر يا غشاء مبادله کننده پروتون.. ۹
۲-۱-۲-۱- PEMFC هاي درجه حرارت بالا (HT-PEM). 10
۲-۱-۳- پيل سوختي متانول مستقيم.. ۱۰
۲-۱-۵- پيل سوختي اسيد فسفريک….. ۱۱
۲-۱-۶- پيل سوختي کربنات مذاب…. ۱۲
۲-۱-۷- پيل سوختي اکسيد جامد.. ۱۳
۳-۱- زمينههاي مختلف استفاده از پيلهاي سوختي.. ۱۸
۳-۱-۱- کاربرد نيروگاهي پيل هاي سوختي [۹, ۱۶-۱۷]. ۱۸
۳-۱-۲- کاربرد پيل هاي سوختي در حمل و نقل [۱۳-۱۴, ۱۷]. ۲۰
۳-۱-۵- وضعيت فناوري پيل سوختي در ايران.. ۲۸
۳-۱-۶- جمع بندي کاربردهاي پيل سوختي: ۳۰
۳-۲- فروشندگان و توليدکنندگان پيل هاي سوختي.. ۳۱
فصل ۴: بررسي توجيه فني و اقتصادي اجراي طرح.. ۳۲
۴-۱-۱- استفاده از پيل سوختي در سامانه هاي ريلي… ۳۳
۴-۱-۲- نوع خروجي پيل سوختي… ۳۷
۴-۲- مشخصات فيزيکي و اقتصادي پيل هاي سوختي الکتروليت پليمر: ۳۷
۴-۲-۱- پيل سوختي ۱۲ وات الکتروليت پليمير: ۳۸
۴-۲-۲- پيل سوختي ۳۰ وات الکتروليت پليمير: ۳۹
۴-۲-۳- پيل سوختي ۱۰۰ وات الکتروليت پليمير: ۴۰
۴-۲-۴- پيل سوختي ۵۰۰ وات الکتروليت پليمير: ۴۰
۴-۲-۵- پيل سوختي ۱۰۰۰ وات الکتروليت پليمير: ۴۱
۴-۲-۶- پيل سوختي ۳ کيلو وات الکتروليت پليمير: ۴۱
۴-۲-۷- پيل سوختي ۵ کيلو وات الکتروليت پليمير: ۴۲
۴-۲-۷-۲- اطلاعات مربوط به سيستم پيل سوختي ۵ کيلو وات…. ۴۳
۴-۳- بررسي قيمت پيلهاي سوختي به تناسب توان توليدي.. ۴۴
۴-۴- بررسي توجيه عملياتي پيل هاي سوختي در راه آهن ايران: ۴۶
۴-۴-۲- محاسبه هزينه هاي مربوط به نصب واگن مولد برق در مقايسه با پيل سوختي: ۴۶
فصل ۵: بررسي جوانب و ضوابط ايمني اجراي طرح.. ۵۱
۵-۲- استفاده کردن از هيدروژن: ۵۲
۵-۳- در زماني که پيل سوختي در فضاي بسته قرار مي گيرد: ۵۳
۵-۴- جابه جايي محفظه هاي گاز هيدروژن: ۵۳
۵-۵- اشتعال پذيري و فراريت: ۵۳
۶-۱- طراحي مفهومي قطار با پيل سوختي.. ۵۷
گروه آموزشی مهر (اولین باش) از اینکه مفتخر است در کنار شما عزیزان، همیارتان در انجام پروژه های دانشجویی باشد، به خود میبالد…
شماره تلفن: ۳۹۲۴ ۸۳۳ ۰۹۱۲
انجام پروژه مهندسی برق، انجام پروژه های دانشجویی، hk[hl \v,Ci nhka[,dd ، hk[hl \v,Ci ihd nhka[,dd، انجام پروژه های دانشجویی در پردیس، hk[hl \v,Ci ihd nhka[,dd nv \vnds، www.sharifnet.net، صصص.ساشقهبدثف.دثف، پروژه یار، \v,Ci dhv، projeyar، حقختثغشق ، ۱۲۳حقختثزف.هق، ۱۲۳project.ir، مهدی خسروی رقیه آباد، اولین باش، lind osv,d vrdi Hfhn، h,gdk fha، ءشایه «اخسقشره ، ئشایه ناخسقشره، Mahdi Khosravi Roqaye Abad، AvalinBash.com